DWUTYGODNIK dzielnicy URSUS, miasta PIASTÓW, miasta PRUSZKÓW, gminy MICHAŁOWICE, miasta i gminy OŻARÓW MAZOWIECKI

Licznik gości

  • Gości na stronie: 0
  • Odsłon łącznie: 0
facebook

PIASTÓW

Wymiana polsko-niemiecka w piastowskim LO

W marcu bieżącego roku uczniowie Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. A. Mickiewicza w Piastowie wraz z nauczycielkami panią Dorotą Polit i panią Małgorzatą Janowską uczestniczyli we wspólnym projekcie z zaprzyjaźnioną szkołą Tellkampfschule w Hannoverze (Saksonia Dolna). Wizyta realizowana była w ramach wymiany polsko-niemieckiej, którą szkoły rozpoczęły w ubiegłym roku.

Wybór szkoły do współpracy nie był przypadkowy. Odwiedzana placówka jest nowoczesną instytucją, posiadającą wspaniały obiekt składający się z wielu nowoczesnych klas lekcyjnych. Każda klasopracownia jest w pełni zautomatyzowana dzięki szerokiemu zastosowaniu elektroniki. Pracownie wyposażone są w bardzo profesjonalne pomoce dydaktyczne, przez co lekcje są niezwykle interesujące. Na uwagę zasługuje prowadzenie gabinetu lekarskiego, gdzie rolę pielęgniarki szkolnej pełnią wybrani uczniowie, którzy przechodzą specjalne szkolenia kilka razy w miesiącu.

Nasza młodzież systematycznie uczestniczyła w zajęciach lekcyjnych  w szkole niemieckiej. Podzieleni na grupy uczniowie brali udział w organizowanych zajęciach. Licealistów zaskoczył fakt, że ich rówieśnicy mają lekcje trwające w większości 90 minut i aż półgodzinne przerwy. Po wspólnych lekcjach odbywała się też część oficjalna, podczas której pani dyrektor Katharina Badenhop serdecznie przyjęła swoich gości, podziękowała za realizację współpracy i poprosiła o autoprezentację naszej młodzieży. Uczniowie z Piastowa mogli pochwalić się bardzo dobrą znajomością języka angielskiego i niemieckiego. Licealistów zaskoczyło też menu serwowane ich niemieckim kolegom. Tu okazało się, że bardzo różni się od posiłków, które młodzież ceni sobie w kraju. Naszym uczniom brakowało zdrowej i smacznej polskiej żywności, kiedy spożywali wspólne posiłki. Zaskoczył ich fakt, że zarówno młodzi ludzie w Niemczech, jak i ich rodzice zupełnie nie znają historii naszego kraju. Była to doskonała okazja do podzielenia się obszerną wiedzą w tym zakresie.

Licealiści realizowali też projekt poznając najcenniejsze ośrodki nauki i kultury niemieckiej i uczestnicząc w wielu wycieczkach przybliżających specyfikę odwiedzanego w danym momencie regionu. Szczególną uwagę zwrócili na piękną panoramę Jeziora Maschsee, wspaniały zabytkowy ratusz i inne ciekawe obiekty w mieście. Zaskoczyła ich ogromna ilość nowoczesnych rzeźb i innych elementów współczesnej kultury, które można było spotkać co kilkanaście metrów. Wyjazdy i spotkania były okazją do poznania specjalistycznego słownictwa, czego przykładem może być wizyta w Oceanarium Sealife, gdzie uczniowie zapoznali się z nowym słownictwem niemieckim z zakresu zoologii i botaniki. Przykładem realizowania elementów krajoznawczych było zwiedzanie  urokliwego miasteczka Goslar, leżącego u podnóży gór Harz w Dolnej Saksonii, gdzie odwiedzili Kopalnię Rudy  Rammelsberg. Ubrani w kaski zjechali wagonikami w dół trasą górniczą, poznając historię kopalni i sposób wydobywania metali – od czasów powstania do momentu jej zamknięcia w roku  1988. Wysoka ranga zachowanych zabytków przyczyniła się do wpisania kopalni w 1992 r. przez UNESCO do pomników Światowego Dziedzictwa Kulturowego. Wielu uczniów mogło wczuć się w rolę górników i spróbować dokonać samodzielnych odwiertów lub wziąć udział w inscenizowanej eksplozji celem rozdrobnienia minerałów. Do analizowania kolorowych stalaktytów niejednokrotnie niezbędna była wiedza chemiczna, której uczniom nie brakowało. Jak się okazało, takie wyjazdy nie były tylko poznawaniem kraju ale też udało się zmotywować młodych ludzi do dużego zaangażowania w realizację każdego etapu wymiany. Niemieccy nauczyciele przygotowali dla nich karty pracy, które zawierały szereg pytań i wskazówek dotyczących zabytków i symboli w odwiedzanych obiektach.

Wyjazd był też okazją do podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności z zakresu pozostałych przedmiotów przyrodniczych. Licealiści odwiedzili ogrody Herrenhäuser Gärten. Chyba nikt nie sadził,  że  istnieje tak wiele gatunków motyli, tak dużych i kolorowych. W sąsiadującej obok  wystawie z cudownym zapachem przepięknych orchidei czuli się jak w zaczarowanym ogrodzie. Ogród botaniczny w Hanowerze zaoferował im też wizytę na wystawie kaktusów. Niezwykłość tych roślin i innych sukulentów pozwoliła im przenieść się myślami do opustoszałego Teksasu. Elementem krajoznawczym i cennym dydaktycznie była wizyta w pięknym Zamku Herrenhausen i kolorowych grotach, obfitujących w elementy sztuki współczesnej. Był też dzień dla miłośników zwierząt, gdyż uczniowie realizowali lekcję zoologii w niesamowitym ogrodzie zoologicznym Erlebnis – Zoo. Spotkaniu towarzyszyły efekty akustyczne zapraszające do rożnych wydzielonych zakątków świata – Afryki, Azji, Australii i in. Pomimo, iż był marzec, to wszystkie zwierzęta wyszły im na spotkanie.

Podczas pobytu w Niemczech dni wolne od zajęć, takie jak niedziela, były poświęcane rodzinie. Był to też  czas na prezentację umiejętności językowych zarówno gości jak i gospodarzy, które jak się okazało były bardzo wysokie. Po południu niemieccy koledzy zabierali naszą młodzież na krótkie spacery po  Hanowerze, pokazując im uroki tego pięknego miasta.

Podjęta współpraca ze szkolą Tellkampfschule okazała się strzałem w dziesiątkę. Przez ten okres uczniowie intensywnie doskonalili znajomość języka niemieckiego i angielskiego. Poznawali różnice kulturowe i gospodarcze pomiędzy naszymi państwami. Znaleźli zarówno wiele cech wspólnych pomiędzy krajami, jak też obserwowali różnice.

Podjęty przed rozpoczęciem współpracy temat: „Podróż odkrywcza, w poszukiwaniu różnic i podobieństw między krajem polskim i niemieckim”, stał się doskonałą okazją zarówno do podnoszenia swojej wiedzy z różnych dziedzin, jak i do zawierania niezwykłych przyjaźni. Podczas zajęć w Tellkampfschule uczniowie intensywnie doskonalili swoje umiejętności w zakresie współpracy z rówieśnikami, którzy w tym czasie okazywali im niezwykłą życzliwość.

Młodzież z LO czeka już na kolejny wyjazd  do Hanoweru w marcu 2019 r. na tzw. Tydzień Europejski. Do zaprzyjaźnionej z liceum szkoły  przyjadą wtedy  uczniowie z innych 6 państw europejskich m. in. Hiszpanii, Francji i Litwy.

Będzie się działo…

Wcześniej jednak w listopadzie tego roku odwiedzi piastowskie liceum kolejna grupa uczniów w Niemiec, celem kontynuacji realizowanej wymiany.

MS 10/2018, 24 maja 2018