DWUTYGODNIK dzielnicy URSUS, miasta PIASTÓW, miasta PRUSZKÓW, gminy MICHAŁOWICE, miasta i gminy OŻARÓW MAZOWIECKI

Licznik gości

  • Gości na stronie: 0
  • Odsłon łącznie: 0
facebook

WYBORY SAMORZĄDOWE
21 października 2018 r.

URSUS. Wernisaż w Domu Kultury „Kolorowa”


Optyczny zawrót oka,czyli sztuka wizualna Andrzeja Jendrasiaka

W dniu 3 lutego 2018 r. w Domu Kultury „Kolorowa” Ośrodka Kultury Arsus odbył się wernisaż wystawy malarza i grafika Andrzeja Jendrasiaka. Artysta ten od lat związany jest z Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom uzyskał w 1988 r. na Wydziale Grafiki w Pracowni Projektowania Graficznego u prof. Macieja Urbańca, studiował również malarstwo w pracowni prof. Teresy Pągowskiej. Jako stypendysta Ministerstwa Kultury i Sztuki odbył roczne studia w Wyższej Szkole Grafiki Książkowej w Lipsku. W 2008 r. zdobył I nagrodę na I Triennale Malarstwa ANIMALIS w Chorzowie za pracę Nokturn z psem. Jego obrazy znajdują się w zbiorach prywatnych w Polsce i w innych krajach europejskich oraz w USA. Obecnie Andrzej Jendrasiak przygotowuje pracę doktorską pod kierunkiem prof. Jacka Dyrzyńskiego w Pracowni Wiedzy o Działaniach i Strukturach Wizualnych na Wydziale Malarstwa. Zajmuje się też działalnością dydaktyczną z zakresu malarstwa i rysunku oraz prowadzi wykłady popularyzujące sztukę.

Wernisaż w Kolorowej z zaangażowaniem poprowadziła Katarzyna Ludwiczak, która jest również kuratorem wystawy. Obecni na wydarzeniu goście z ciekawością przysłuchiwali się omówieniu przez Jendrasiaka kulis złożonego procesu twórczego związanego z powstaniem obecnych na wystawie dzieł. Była to też okazja do aktywnej dyskusji z artystą o pracach, sztuce i stosowanej technice.

Prezentowane obrazy są efektem badań, jakie artysta prowadził w ciągu ostatnich czterech lat odpowiadających swoim studiom doktoranckim. Jendrasiak bada relacje zachodzące pomiędzy barwami w ruchu dzięki zastosowaniu specjalnie skonstruowanego urządzenia, tzw. rotora. Kolorowe dyski obracające się na rotorze tworzyły zjawisko optyczne będące punktem wyjścia do części zaprezentowanych na wystawie prac – barwnych kół z dodatkowo nałożonym rastrem. Artysta dobrał tu kolorystykę, gdzie barwy o różnym nasyceniu przeplatają i przenikają się wzajemnie jak w kalejdoskopie. Dzięki zastosowaniu tej techniki został wzmocniony efekt wizualny sprawiający, że widzowie kontemplujący prace odnoszą wrażenie głębi.

Studium nad barwami doprowadziło również do powstania reliefów – innego typu dzieł pokazanych w Kolorowej. To m.in. wypukłe abstrakcyjne obrazy o ciekawej konstrukcji, które wyglądają nieco inaczej w zależności od przyjętej perspektywy przez oko widza. Wywołują one swoiste wrażenie trójwymiarowości. Dzieła przygotowywane tą techniką wymagały długiego procesu przygotowawczego, na wystawie można zobaczyć jego efekt końcowy.

Poddajmy się oddziaływaniu sztuki

Aby w pełni docenić walory sztuki Andrzeja Jendrasiaka, zbliżonej w swej formie do op-artu, trzeba dysponować pewną wiedzą z zakresu chociażby techniki. Nie jest to bowiem sztuka łatwa w odbiorze, w której wszystko jest oczywiste. Wymaga pewnej świadomości percepcyjnej, co umożliwia pogłębiony odbiór tych prac. Ukazane obrazy stanowią pewne novum w naszej przestrzeni artystycznej – jest to sztuka wizualna, która w pełni oddziałuje tylko przy zetknięciu się z nią bezpośrednio. Właśnie z tego powodu należy bez wątpienia odwiedzić Kolorową i nasycając oko niecodziennymi wrażeniami, doświadczyć zjawisk optycznych na własnej skórze, a w zasadzie na własnym oku – co jest możliwe jeszcze tylko do 28 lutego 2018 r.

Czytaj także: Barwne reliefy w Kolorowej


Tekst i zdjęcia Anna Zgutka

MS 4/2018, 22 lutego 2018