DWUTYGODNIK dzielnicy URSUS, miasta PIASTÓW, miasta PRUSZKÓW, gminy MICHAŁOWICE, miasta i gminy OŻARÓW MAZOWIECKI

Licznik gości

  • Gości na stronie: 0
  • Odsłon łącznie: 0
facebook

WYBORY SAMORZĄDOWE
21 października 2018 r.

URSUS. Quartetto con l’anima w Kolorowej


Ku pokrzepieniu serc


W Domu Kultury Kolorowa 19 listopada 2017 r. odbył się przedostatni w tym roku koncert w ramach Niedzielnych Spotkań z Muzyką Kameralną.

Warto przy tej okazji wspomnieć, że ta zacna inicjatywa ma już 10 lat. Pierwszy koncert z owego cyklu miał miejsce w 2008 roku i był to występ Trio Archetto. Impreza ta wzbudziła zarówno duże zainteresowanie publiczności, jak i entuzjazm dyrekcji Domu Kultury, co sprawiło, że kontynuowano edycje koncertów muzyki kameralnej w tej sprawdzonej już wtedy formule. Należy podkreślić, iż muzycy zapraszani do występów w Kolorowej grają na co dzień w orkiestrach Opery Narodowej i Filharmonii Narodowej, byli wśród nich również profesorowie Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, m.in. Magdalena Szczepanowska, Piotr Hausenplas, Grzegorz Gorczyca, Krzysztof Bednarczyk. Artyści prezentowali utwory ze wszystkich epok historycznych: od średniowiecza do współczesności, w tym również jazz. Słuchacze mogli usłyszeć nie tylko instrumenty smyczkowe i dęte oraz fortepian, lecz także instrumenty dawne (jak viola czy klawesyn). Na koncertach przybliżano twórczość wielu klasycznych kompozytorów, w tym bohaterów światowych jubileuszy, np. Josepha Haydna czy Fryderyka Chopina. 

Tym razem koncert muzyki kameralnej zatytułowany został: Ku pokrzepieniu serc – muzyka czasu niewoli. Gwiazdą wieczoru był zespół Quartetto con l’anima w składzie: Dorota Puchnowska-Aftyka – flet, Katarzyna Dul – skrzypce, Marta Straszyńska – altówka oraz Julia Kisielewska – wiolonczela. Artystki te są absolwentkami Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina związanymi z orkiestrami Filharmonii Narodowej i Opery Narodowej w Warszawie. Ich specjalnością stały się aranżacje muzyki Chopina, Lutosławskiego i Szymanowskiego. Na niedzielnym koncercie wykonały utwory dziewiętnastowiecznych kompozytorów polskich. Publiczność miała przyjemność usłyszeć sześć dzieł muzycznych z repertuaru Franciszka Lessla, Fryderyka Chopina i Tadeusza Kościuszki skomponowanych dla dodania otuchy rodakom w czasach zaborów. Koncert poprowadziła Barbara Krystyniak, która urozmaiciła wieczór zaprezentowaniem biografii twórców i historycznego tła powstania wykonywanych utworów.

Utwory zostały wykonane z rozmachem, energią i niesłychaną gracją.  Na początku koncertu zespół zagrał zachowany w całości Kwartet na flet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę  G-dur opus 3 polskiego pianisty i kompozytora, Franciszka Lessla. Utwór ten składa się z czterech utrzymanych w różnych tonacjach części: tanecznych, wesołych, jak również poważnych i nastrojowych. Artystki grające na instrumentach skrzypcowych wykonywały utwór wspaniale i z wyczuciem. Wprowadzenie zaś do tego utworu dźwięków fletu było cudownym dopełnieniem.

Publiczność wysłuchała także dwóch poetyckich mazurków jednego z najwybitniejszych i najbardziej nowatorskich kompozytorów w skali światowej, Fryderyka Chopina, w tym jego niezwykłego arcydzieła – wzruszającego i nostalgicznego Mazurka opus 17 nr 4 w pięknej, autorskiej aranżacji zespołu. Warto wspomnieć, że Chopin skomponował 58 mazurków, które składają się z genialnej syntezy trzech rodzajów tańca: mazura, kujawiaka i oberka. Chciał w nich uchwycić polskiego ducha. 

Niedzielny koncert Quartetto con l’anima poświęcony był także twórczości i postaci Tadeusza Kościuszki. W ten sposób artystki włączyły się w obchody Roku Kościuszkowskiego, w związku z przypadającą w 2017 r. 200. rocznicą śmierci przywódcy insurekcji. Porywająca okazała się autorska aranżacja trzech dzieł fortepianowych Kościuszki (Polonez C-dur i B-dur oraz Walc), które najprawdopodobniej skomponował on w niewoli carskiej w Sankt Petersburgu w latach 1794–1796. Przy tej okazji Barbara Krystyniak przypomniała ciekawe losy partytury tych utworów. Wątek ten rozwinęła również Marta Straszyńska, podkreślając, że pierwodruki tego zapisu zakupiła w 1955 roku Biblioteka Narodowa i niedawno udostępniła ich zdigitalizowaną wersję na stronie internetowej.

Był to niezapomniany wieczór muzyczny z uroczymi, sympatycznymi artystkami, stawiającymi na jakość artystycznej wypowiedzi, trafiającej zarazem do szerokiego grona odbiorców muzyki klasycznej. Na pewno warto wybrać się na koncert muzyki kameralnej łączący bogactwo melodii i harmonii w interpretacji Quartetto con l’anima.

Tekst i zdjęcia  Anna Zgutka

MS 19/2017, 30 listopada 2017