DWUTYGODNIK dzielnicy URSUS, miasta PIASTÓW, miasta PRUSZKÓW, gminy MICHAŁOWICE, miasta i gminy OŻARÓW MAZOWIECKI

Licznik gości

  • Gości na stronie: 0
  • Odsłon łącznie: 0
facebook

Sztuka kupowania prezentów

Grudzień jest miesiącem wspierającym tradycję dawania prezentów. Najpierw Mikołajki, potem Gwiazdka, wreszcie Nowy Rok. W niektórych domach wybiera się tylko jedną z tych okazji, w innych skrupulatnie celebruje się każdą z nich. Badania dowodzą, że stres przedświątecznych zakupów dopada nas coraz wcześniej, wydajemy na prezenty coraz więcej, wzrasta także liczba zwracanych, nietrafionych prezentów. Nie ma recepty na idealny prezent. Prezent jednak wcale nie musi być perfekcyjny. Ważne, żeby uwzględniał kilka podstawowych zasad.

Nie ma gwarancji. Niektórym osobom wybieranie prezentu przychodzi naturalnie – sama ta czynność sprawia im wielką radość i, można powiedzieć, jest prezentem samym w sobie. Częściej jednak okres przedświąteczny kojarzy się nam wyłącznie ze stresem, gonitwą po sklepach i nieprzyjemną niepewnością co do podjętego wyboru. Po przeglądzie literatury na ten temat wybraliśmy dla Was kilka niepisanych, subiektywnych rad na temat obdarowywania prezentami. Nie są one gwarancją udanego prezentu. Są jednak koniecznym minimum, o którym powinien pamiętać każdy obdarowujący.


Konieczna symetria
Wartość prezentu musi odpowiadać wartości podarku, który zapewne sami otrzymamy. Nie powinniśmy tutaj przesadzać w żadną stronę. Badania psychologiczne pokazują, że jesteśmy bardziej zadowoleni z tych relacji, w których zachowana jest równowaga między dawaniem i braniem. Gdy damy zbyt drogi podarunek, u drugiej osoby mogą pojawić się poczucie winy i przykrości wynikające z faktu, że być może jej nie stać na równie drogi dar. Ma to związek z regułą wzajemności sformułowaną przez Roberta Cialdiniego (pisaliśmy o tym: MS 8/20 z 26 kwietnia 2018 r.). Reguła ta mówi, że zawsze powinniśmy się starać odpowiednio odwdzięczyć osobie, która dostarczyła lub okazała nam jakieś dobro. Na mocy reguły wzajemności jesteśmy zobowiązani do rewanżowania się za przysługi, prezenty, zaproszenia i tym podobne dobra, jakie sami otrzymaliśmy. Ważna jest więc możliwość stworzenia drugiej osobie szansy na rewanż, zamiast przytłoczenia jej zbyt drogim gadżetem.

Test znajomości
Prezent powinien uwzględniać upodobania obdarowywanej osoby – to, co lubi, czego potrzebuje, co sprawi, że poczuje się wyróżniona i doceniona. Dopasowanie do gustu i potrzeb odniesie większy skutek niż zakup drogiego, modnego, ale niekoniecznie przemyślanego gadżetu. Oczywiście idealne wstrzelenie się w gust drugiej osoby jest niezwykle trudne – nie jest też jednak obowiązkowe. Trzeba raczej uważać, żeby nie przegiąć w tę drugą stronę – podarunek mocno niedopasowany może sprawić przykrość. Jeśli dasz przyjaciółce kolczyki, mimo że ona nigdy ich nie nosi, to u obdarowanej może pojawić się myśl, czy w ogóle ją cokolwiek znasz. Powinien też odpowiadać poziomowi naszych relacji. Ofiarowanie teściowej czerwonej bielizny niekoniecznie się sprawdzi. Najlepiej postawić na to, co wiemy o drugiej osobie oraz na elementy podkreślające Waszą relację. Mama wspomniała mimochodem, że jeszcze nigdy nie była u kosmetyczki? Kup jej voucher na jakiś konkretny zabieg. Nie dość, że ucieszy ją sam prezent, to poczuje, że ją słuchasz i znasz.

Dobra organizacja
Warto zacząć słuchać drugiej osoby już wcześniej, a nie dopiero w drodze po świąteczne zakupy. Niektóre osoby wręcz zapisują sobie usłyszane potrzeby i inspiracje („Kupiłabym sobie opiekacz do kanapek!”, „Przydałaby mi się kamerka do samochodu”, itd.). Taką strategię – słuchania i bycia wyczulonym na punkt widzenia drugiej osoby – polecamy szczególnie. Dobra organizacja szukania prezentów zaczyna się już więc dużo wcześniej. Z samymi zakupami też nie czekajmy do ostatniej chwili. Statystyki pokazują, że w takim pośpiechu wydaje się więcej, same zakupy są bardziej stresujące i mniej przemyślane. A nawet jeśli są przemyślane, to w ostatniej chwili pożądany przez nas produkt może być niedostępny. Planujmy z wyprzedzeniem.

Niedoceniany czas. Przed świętami sprzedawcy dbają jednak o dużą dostępność oferowanych produktów i usług. Wielu z nas przyświeca myśl, że większość towarów jest teraz łatwo osiągalna i na pewno coś się znajdzie. Mniej dostępne są jednak często te niematerialne sprawy, jak wspólny czas, bliskość z drugą osobą, poświęcana jej uwaga. Niejedna żona znacznie bardziej ucieszy się z romantycznego wieczoru zaplanowanego przez męża niż z kolejnej bransoletki. W wielu naszych relacjach największym dobrem, jakie możemy ofiarować, jest nasza gotowość do bycia z drugą osobą. Tego nie kupi się w żadnym sklepie i żaden produkt temu nie dorówna. Prezenty takie jak ciepło, bliskość, zrozumienie, wspólny czas czy troska – nigdy nie wychodzą z mody.

Prezent mówi o Tobie
Warto przyjrzeć się prezentom, które wręczamy. Czy są to piękne ozdoby mające walory estetyczne czy stawiają raczej na praktyczność i funkcjonalność? Czy to prezent materialny, czy raczej forma spędzenia czasu? Z prezentami dla kogo mamy największy problem? Przyjrzenie się naszej strategii wybierania podarunku może nam wiele powiedzieć o nas samych – naszych uczuciach, potrzebach i tęsknotach, oraz o relacjach, jakie tworzymy z innymi. Dzięki takiej analizie możemy nieco lepiej poznać samych siebie i dowiedzieć się, na czym nam zależy, czym się kierujemy. Budowanie większej samoświadomości nawet w kwestii tak pozornie błahej jak świąteczne zakupy, może przynieść nam wielką korzyść. Dawajmy prezenty – nie tyko w święta i… niekoniecznie tylko prezenty. Ofiarowując coś innym, dużo dajemy także sobie.

Marlena Hess

MS 22/2018, 20 grudnia 2018