DWUTYGODNIK dzielnicy URSUS, miasta PIASTÓW, miasta PRUSZKÓW, gminy MICHAŁOWICE, miasta i gminy OŻARÓW MAZOWIECKI

Licznik gości

  • Gości na stronie: 0
  • Odsłon łącznie: 0
facebook

Gdzie się podziały dobre maniery? (2)

W ostatnim numerze pisaliśmy o tym, jak coraz większym standardem staje się nagminne łamanie różnych zasad. W temacie savoir-vivre’u niezwykle ważny jest kontekst kulturowy, jak i nacisk na to, aby uczyć go od jak najmłodszych lat. W dzisiejszej odsłonie Kącika zastanowimy się, jakie zasady dobrego wychowania warto przestrzegać w sferze prywatnej i zawodowej, a także jak się zachować, gdy przydarzy nam się gafa.

Savoir-vivre w pracy

Lojalność, dyskrecja i uprzejmość to cechy, które przysłużą nam się w sferze zawodowej znacznie bardziej niż postawa arogancji i dwuznaczności. Znaczenie pierwszego wrażenia w biznesie (ale i nie tylko) wcale nie jest przereklamowane – ma ono duży wpływ na budowany w oczach odbiorcy nasz wizerunek. Sprzyja mu otwarta postawa ciała, odpowiedni strój (należy być ubranym według takiego samego dress code’u), właściwy kontakt wzrokowy oraz zdecydowany i pewny siebie uścisk ręki. Co do samego uścisku to zasada jest taka, że osoba wyższa rangą podaje rękę osobie niższej rangą. Odwrotnie jest przy przedstawianiu się: osobę niższą rangą przedstawia się osobie wyższą rangą, osobę niepubliczną – publicznej. Warto zawsze okazywać szczere i serdeczne zainteresowanie drugą osobą – zarówno formalna niedostępność, jak i zbytnie spoufalanie się (zwłaszcza na początku znajomości) nie są rekomendowane.

Służbowe maile

Komunikacja mailowa wyparła tradycyjną korespondencję papierową. Jest to forma szybsza i wygodniejsza, pozwalająca nam na nieco więcej luzu. Z tym ostatnim nie powinniśmy jednak przesadzać – zawsze należy pamiętać o odpowiednim powitaniu i pożegnaniu oraz o staranności stylistycznej i ortograficznej. Forma rozpoczynania maila stała się problematyczna, odkąd Michał Rusinek przyznał kiedyś, że nie odpisuje na maile zaczynające się od „Witam”. Generalnie mail dobrze zaczynać od zwrotu skierowanego do odbiorcy, z uwzględnieniem rodzaju relacji i odpowiedniego tytułu. Przykładowo, „Szanowny Panie” sprawdzi się, gdy piszemy do kogoś po raz pierwszy, natomiast formuła „Pani Moniko” świadczy już o pewnej zażyłości. Istotny jest również czas zarówno wysyłania maila, jak i odpowiadania na niego. Zgodnie z etykietą nie powinno się wysyłać służbowych maili w czasie przeznaczonym na odpoczynek (np. wieczorem). Zalecane jest udzielenie odpowiedzi najpóźniej w ciągu doby. Pozostaje jeszcze kwestia emotikon. Można je stosować także w mailach służbowych, lecz nie należy ich nadużywać. Ich nadmiar świadczy o niepewności i braku profesjonalizmu.

Sfera prywatna

Szeroko pojętą sferę prywatną nie sposób streścić w kilku prostych zasadach, więc opiszemy ją na przykładzie organizowania domówki. Jak być dobrym gospodarzem? Przede wszystkim osobiście witaj i żegnaj gości, przedstawiaj te osoby, które się nie znają i pomóż im zacząć rozmowę (np. „Jacku, to Zbyszek. Interesuje się fotografią, podobnie jak ty”). Bądź psychologiem i liderem. Poświęć każdemu z gości trochę czasu. Powszechnym błędem osoby chcącej dobrze ugościć wszystkich jest zbyt częste znikanie w kuchni. Lepiej podać mniej potraw, a za to być bardziej obecnym. Nie rób problemu z wpadek swoich i swoich gości. Pamiętajmy o szczegółach, np. gdzie goście odwieszą płaszcze czy wrzucą łupiny po orzeszkach. Małgorzata Rozenek-Majdan, znana jako perfekcyjna pani domu radzi kobietom, aby były boginiami własnego przyjęcia. Oznacza to, aby nie przyjmować gości w fartuchu i nie narzekać na dużą ilość pracy. Zamiast tego ubierz się wystrzałowo i dobrze się baw. Otrzymane od gości prezenty rozpakuj w ich obecności, podziękuj i, rzecz jasna, nie pytaj o możliwość wymiany. I na koniec drobna wskazówka dla każdej z płci. U kobiet wciąż bardzo ceni się wdzięk, elegancję, schludność, delikatność i kobiecość. Z kolei mężczyźni powinni pamiętać o przepuszczaniu w drzwiach i ich przytrzymywaniu, praktykowaniu szarmanckich gestów wobec kobiet takich jak pomoc przy zdejmowaniu i wkładaniu płaszcza czy nawet wstawaniu, gdy partnerka odchodzi od stołu. Zachowania te ciągle są jak najbardziej aktualne.

Jak wybrnąć z gafy?

Mimo wielkiej skrupulatności w pielęgnowaniu dobrych manier może się zdarzyć, że popełnimy gafę. Zdarzy nam się sprawić komuś przykrość, wypowiedzieć nieodpowiednie słowa, urazić niewłaściwym gestem. Jak najlepiej wybrnąć z gafy i zminimalizować jej skutki? Są różne rodzaje gaf: wynikające z nieuwagi (pomylenie czyjegoś imienia) czy niewiedzy (zapytanie wdowca o zdrowie jego żony), sytuacyjne (ubranie się niestosownie do okazji) czy związane z niewłaściwym użyciem danej rzeczy (wypicie wody przeznaczonej do zmoczenia palców podczas kolacji w restauracji). Takie niezamierzone gafy łatwiej wybaczyć niż gafy celowe i zaplanowane, takie jak np. ostentacyjną nieuprzejmość czy zniewagę i pomówienia. Tych celowych oczywiście nie popełniamy i należy zareagować, gdy jesteśmy jej świadkiem. W przypadku gaf niezamierzonych warto uznać swój błąd, przeprosić, spróbować zadośćuczynić i wyciągnąć wnioski na przyszłości. Jeśli przewinienie było niewielkie można przemilczeć sprawę (brnięcie w wyjaśnienia czasem bywa jeszcze bardziej kłopotliwe) lub spróbować rozładować sytuację humorem. Zasada jest taka, aby zawsze mieć na uwadze drugiego człowieka i dostosować odpowiednią reakcję do sytuacji. Nawiasem mówiąc, opiera się na niej cały savoir-vivre.

Marlena Hess

MS 21/2019, 28 listopada 2019

Bibliografia:

  • Perfekcyjne maniery, M. Rozenek-Majdan, Bielsko-Biała 2016.