DWUTYGODNIK dzielnicy URSUS, miasta PIASTÓW, miasta PRUSZKÓW, gminy MICHAŁOWICE, miasta i gminy OŻARÓW MAZOWIECKI

Licznik gości

  • Gości na stronie: 0
  • Odsłon łącznie: 0
facebook

Przełom roku zakończeniem robót na kolei?

Kilka dni przed świętem 1 listopada doszło do potrącenia kobiety na tymczasowym przejściu przed pierwszym peronem przy przystanku PKP Warszawa Ursus. Pytamy Polskie Linie Kolejowe S.A – zarządcę infrastruktury – kiedy wreszcie ta tymczasowa przeprawa przez tory, jak i inne na remontowanym wciąż odcinku, zostaną zlikwidowane oraz kiedy doczekamy się zakończenia wszelkich prac związanych z modernizacją linii 447?

Okoliczności zdarzenia z 25 października wyjaśni komisja – odpowiada w skrócie na temat wypadku Karol Jakubowski z Zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Chodzi o potrącenie przez pociąg SKM kobiety ok. godz. 10:30, na wysokości ul. Wiosny Ludów, naprzeciw tymczasowego przejścia przez tory, powstałego w związku z wciąż trwającą modernizacją linii kolejowej nr 447. Śledztwo w sprawie o czyn z art. 151 kk. prowadzi obecnie Prokuratura Rejonowa Warszawa Ochota. Z informacji od rzecznika prasowego Prokuratury Okręgowej w Warszawie wynika, że według wstępnych ustaleń kobieta wtargnęła na tor jazdy pociągu. Na miejscu zdarzenia pojawili się policjanci oraz patrol SOK. Kobieta doznała powierzchownych obrażeń ciała i została przewieziona do odpowiedniej placówki medycznej.

Z relacji maszynisty wynika, że w momencie, kiedy pociąg dojeżdżał do stacji PKP Ursus, zwolnił do obowiązującej w tym miejscu prędkości 20 km/h. Zauważył kobietę stojącą przed przejściem znajdującym się przed peronem. Rozpoczął nadawanie sygnałów dźwiękowych, po czym zwolnił do jeszcze mniejszej prędkości. Po chwili usłyszał dźwięk uderzenia. Natychmiast zatrzymał pociąg – przekazał nam rzecznik PO. Relacje świadków są takie same. Według ocen tych świadków, do których dotarliśmy, potrącenie wyglądało „na próbę samobójczą”.

Uruchomienie wind ciągle przekładane

Tymczasowe przejście łączące peron drugi z obszarem przy budynku dworca jeszcze nie zostało zlikwidowane, mimo że można już od pewnego czasu schodzić z drugiego peronu schodami do ul. Cierlickiej. Zapytaliśmy, dlaczego przejście przez tory wciąż istnieje. – Wszystkie przejścia w poziomie szyn zostaną zlikwidowane w momencie pozyskania wszystkich wymaganych zgód administracyjnych i po odbiorach technicznych wind – tłumaczy Karol Jakubowski.

Co do wind (zainstalowanych przy ul. Cierlickiej oraz w przejściu podziemnym łączącym ul. Wiosny Ludów z Traktorzystów) przypominamy Państwu, że w kwietniu br. zadaliśmy rzecznikowi PKP PLK pytanie o ich uruchomienie. Wówczas nam odpowiedział: – Windy zostaną uruchomione po pozytywnych testach Urzędu Dozoru Technicznego. Planujemy, że nastąpi to do końca czerwca. Teraz otrzymaliśmy odpowiedź: – Planujemy, że do końca listopada urządzenia będą uruchomione. Zobaczymy.

Ostateczny termin zakończenia robót zmieniony

Widok na dawny budynek zakładowej Portierni (obecnie mieszczą się 2 filie Ośrodka Kultury „Arsus) wciąż jest zasłonięty przez ogrodzony plac ze sprzętem i zapleczem, który zajmuje wynajęty przez PKP PLK wykonawca. Zapytaliśmy, kiedy wreszcie zaplecze zniknie. Ma zostać zlikwidowane wraz z końcem budowy. – Na linii między Grodziskiem Mazowieckim a Warszawą wykonywane są prace wykończeniowe i przy regulacji torów – wyjaśnia Karol Jakubowski. Dodaje, że najważniejsze prace przy modernizacji linii kolejowej zostały już zakończone.

Przypomnę, że od września zeszłego roku na linię kolejową wróciły pociągi, a pasażerowie korzystają z odremontowanych peronów. Sukcesywnie udostępniane były kolejne elementy infrastruktury, między innymi przejścia podziemne pod przystankami, czy tunel w Pruszkowie. Teraz prace skupiają się na odbiorach zamontowanych wind oraz instalacji systemu dynamicznej informacji pasażerskiej i kamer monitoringu. Poprawiony zostanie jeszcze stan przejść, które zostały zdemolowane przez wandali. Ze względu na liczne kolizje oraz dodatkowy zakres prac do wykonania ostateczny termin został zmieniony. Zakończenie robót planujemy na przełomie roku, a samego projektu w I kwartale przyszłego roku.

Agnieszka Gorzkowska

Zdj. Jacek Sulewski

MS 20/2019, 14 listopada 2019

Stacja Warszawa Ursus – stan na 25 października 2019 r.