DWUTYGODNIK dzielnicy URSUS, miasta PIASTÓW, miasta PRUSZKÓW, gminy MICHAŁOWICE, miasta i gminy OŻARÓW MAZOWIECKI

Licznik gości

  • Gości na stronie: 0
  • Odsłon łącznie: 0
facebook

Dobry sen nie lubi smartfonów

Dzisiejsi nastolatkowie nie znają świata bez smartfonów. Sięgają po nie od razu po przebudzeniu się, korzystają z nich w różnym stopniu przez cały dzień. Nastolatek patrzący na ekran telefonu nawet tuż przed snem to raczej norma w dzisiejszych czasach. Jest to też, zdaniem naukowców, prosta recepta na bezsenność.

Garść statystyk

Opublikowane niedawno badania przekonują, że ponad 40 procent amerykańskich i 30 procent polskich nastolatków skarży się na problemy ze snem. Sprawa ta nie dotyczy jednak wyłącznie nastolatków. Wszyscy śpimy coraz mniej i coraz gorzej. Na początku XXI wieku na problemy ze snem narzekał co trzeci Polak, a obecnie już połowa z nas. Najczęściej skarżymy się na problemy z zasypianiem, budzenie się w nocy oraz trudności związane z porannym wstawaniem. Kto z nas nigdy nie przestawił budzika na późniejszą godzinę? Jednorazowo nie jest to oczywiście żaden problem. Gdy jednak taka sytuacja się powtarza i wydłuża każdego dnia, powinno nam to dać do myślenia.

Dlaczego winny jest smartfon?

Szukając przyczyn coraz powszechniejszych problemów ze snem naukowców zainteresował smartfon. Okazuje się, że gdy korzystamy z niego w nocy, to emitowane niebieskie światło rozstraja nasz rytm dobowy. Do mózgu docierają mylne informacje odnośnie pory dnia, zakłócana jest także produkcja melatoniny, będącej hormonem snu. W konsekwencji utrudniamy sobie zaśnięcie. Oczywiście nie tylko smartfony emitują niebieskie światło – oprócz nich także tablet, laptop czy telewizor. Jednak używanie smartfonów i tabletów jest bardziej szkodliwe niż oglądanie telewizji przed pójściem spać. Przyczyna jest prosta. Telefon trzymamy blisko twarzy, natomiast telewizor jest zazwyczaj od nas nieco oddalony. Światło z telewizora dociera więc do nas w mniejszym stopniu.

Nie tylko światło

Powyższe ustalenia zostały dobrze zobrazowane w pewnym eksperymencie. Naukowcy mierzyli czas, kiedy uczestnicy patrzyli na ekran smartfona, a następnie czas spędzony przez nich w łóżku i ilość snu. Okazało się, że osoby, które spędzały więcej czasu przy smartfonach, zwłaszcza kilka godzin przed snem, potrzebowały więcej czasu, żeby zasnąć, spały krócej, a sam sen był mniej wydajny. Zdaniem naukowców nie chodzi jednak tylko o niebieskie światło. Treści, których dostarcza nam smartfon, często będące np. postami na portalach społecznościowych, zakłócają nam spokój, niejednokrotnie pobudzają nasze emocje, wzmagają czujność – słowem, trudno nam się przy nich wyciszyć.

Korzyści z dobrego snu

Sen zapewnia regenerację organizmu, wzmacnia odporność, zmniejsza ryzyko depresji, polepsza samopoczucie, poprawia pamięć i koncentrację, utrwala wspomnienia, wzmaga kreatywność. Ma wspaniały wpływ także na nasze relacje z innymi ludźmi – gdy jesteśmy wyspani, stajemy się bardziej przyjaźni i empatyczni. Ponadto, przekłada się on na lepsze wyniki w nauce. Zatem nastolatkowie, w imię swojej edukacji, powinni wręcz odkładać smartfony i kłaść się wcześniej spać. Co ciekawe, sen wpływa także na prawidłową masę ciała. Osoby z niedoborami snu często bowiem odczuwają wzmożony apetyt. Odpowiednia dawka snu obniża poziom stresu, a nawet, patrząc już bardzo praktycznie, zmniejsza ryzyko wypadków drogowych. Jeśli mimo wszystko są jeszcze osoby nie w pełni przekonane do walorów dobrego snu to ostatni argument będzie już nie do odparcia. Otóż, drodzy Czytelnicy, zdaniem niektórych badaczy sen dosłownie przedłuża życie!

Jak się dobrze wyspać?

Walkę z bezsennością warto zacząć od zbudowania w sobie kilku nawyków, a następnie ich rzetelnego przestrzegania. Zawsze wstawaj o tej samej porze – zarówno w dni, kiedy pracujesz, jak i w weekendy. W miarę możliwości unikaj, a przynajmniej ogranicz spożycie kawy, nikotyny, alkoholu i energetyków. Przed snem zjedz lekki posiłek. Unikaj silnego światła niebieskiego, czyli daj odpocząć swojemu smartfonowi, gdy leżysz już w łóżku. Ruszaj się – aktywność fizyczna sprawia, że sen staje się głębszy. Dbaj o dobre oświetlenie pomieszczeń. Tuż przed pójściem spać staraj się wyciszyć. Spróbuj rozpoznać, ile godzin snu potrzebujesz - nie każdy musi spać koniecznie 8 godzin. Zarówno zbyt krótki sen, jak i nadmiernie długie wylegiwanie się w łóżku nie są polecane. Tak jak we wszystkim tak i w przypadku dobrego snu warto być świadomym własnych potrzeb. Wprowadzenie tych nawyków być może będzie trzeba poprzedzić jeszcze jedną zmianą – mentalną. W dzisiejszych czasach myślimy bowiem o dobrym śnie jako o pewnym luksusie. To błąd! Powinna być to dla nas zawsze jedna z najbardziej elementarnych spraw. A zatem wysypiajmy się – na zdrowie.

Marlena Hess

MS 16/2018, 27 września 2018 r.


Bibliografia:
  • Dobry sen. Jak zasnąć i spać, by wypocząć, A. Wichniak i in., Kielce 2017.

  • Bezsenność dzieci. Naukowcy wskazują przyczynę.

  • Źródło: www.tvn24.pl, data dostępu: 20.09.2018