DWUTYGODNIK dzielnicy URSUS, miasta PIASTÓW, miasta PRUSZKÓW, gminy MICHAŁOWICE, miasta i gminy OŻARÓW MAZOWIECKI

Licznik gości

  • Gości na stronie: 0
  • Odsłon łącznie: 0
facebook

„Dworzec nieczynny z przyczyn technicznych”. Długo jeszcze?

Pomimo tego, że na drzwiach wejściowych do budynku dworca PKP Warszawa Ursus wisi od długiego czasu kartka o treści, jak w tytule tekstu, nie dzieje się nic, aby poprawić tę sytuację.

Czy śnieg, czy deszcz, czy wiatr, to i tak nie ma szans na wejście do budynku dworca Warszawa Ursus. Jeszcze kiedyś działała tam kasa biletowa i kiosk. I jeszcze mała restauracyjka. Wnętrze jakby nieco zatrzymało się w czasie, ale było do zniesienia. Na pewno dworzec w obecnym stanie nie wygrałby plebiscytu PKP S.A zorganizowanego w ub. roku przez Fundację Grupy PKP i Fundację ProKolej. O powody zamknięcia obiektu zapytaliśmy Michała Stilgera – rzecznika prasowego PKP S.A.; odpowiada za dworce i pozostałe nieruchomości w województwach: lubuskim, mazowieckim, warmińsko-mazurskim, wielkopolskim. – Dworzec PKP Warszawa Ursus nie ma statusu dworca czynnego – rozpoczął. Tyle to wiemy nawet bez dzwonienia. – To znaczy, czynnych dworców jest na tę chwilę 600. Dworzec w Ursusie nie został objęty „Programem Inwestycji Dworcowych” – wyjaśnił.


Dworzec pominięty z niewyjaśnionych przyczyn

Sprawdziliśmy. Niestety, na 188 dworców – ursuski „nie załapał się”. Ciekawe, jakie były kryteria wyboru, skoro ma tej samej linii kolejowej do programu dostały się: Warszawa Śródmieście, Warszawa Powiśle, Otwock, Pruszków, Milanówek, Jaktorów, Brwinów i Skierniewice. Po wnikliwym przejrzeniu materiałów prasowych kryteria również znaleźliśmy: „Najwyższy priorytet mają dworce zlokalizowane przy zmodernizowanych, będących w trakcie przebudowy lub planowanych do modernizacji liniach kolejowych, objętych rządowym Krajowym Programem Kolejowym”. Tym bardziej dziwne, że dworzec w Ursusie nie został wciągnięty na listę, skoro znajduje się przy modernizowanej linii. Pisaliśmy również na naszych łamach o modernizacji dworca w Ożarowie Mazowieckim. Także ta inwestycja będzie realizowana w ramach wspomnianego programu, podobnie, jak w dalszych stacjach tamtej linii: Błoniach i Sochaczewie.


Pierwsza taka kolejowa inicjatywa

Przypomnijmy tylko, że Program Inwestycji Dworcowych na lata 2016–2023 został przyjęty w 2015 roku. To pierwsza tak duża inicjatywa, dzięki której unowocześnione zostają dworce kolejowe w całym kraju. Na liście obiektów przewidzianych do przebudowy znalazły się nie tylko budynki służące pasażerom z największych polskich miast, ale także bardzo wielu mniejszych miejscowości. Większość inwestycji zakłada gruntowną modernizację, ale PKP S.A. budują zupełnie nowe dworce.


Wkrótce więcej informacji

Rzecznik PKP S.A obiecał podać więcej szczegółów, jeśli chodzi o dalsze plany, np. sprzedaży, wynajmu. I zapytamy także, dlaczego dworzec w Ursusie nie został objęty Programem Inwestycji Dworcowych. Czekamy. W następnym tekście więcej o wolnym tempie prac obok dworca PKP Warszawa Ursus, czyli przy peronach, podjazdach, schodach, windach i przejściach podziemnych.


Agnieszka Gorzkowska

MS 7/2019, 25 kwietnia 2019