DWUTYGODNIK dzielnicy URSUS, miasta PIASTÓW, miasta PRUSZKÓW, gminy MICHAŁOWICE, miasta i gminy OŻARÓW MAZOWIECKI

Licznik gości

  • Gości na stronie: 0
  • Odsłon łącznie: 0
facebook
>>> TYLKO U NAS - PRAWNIK ODOWIADA NA PYTANIA - ponad 70 PORAD PRAWNYCH >>> WYDARZENIA >>> KULTURA >>> WYWIADY >>> Kolejne wydanie 15 MARCA 2018 ***

Wymiana polsko-niemiecka w „Mickiewiczu”


W dniach 18–25 listopada 2017 r. społeczność Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi w Piastowie gościła w murach swojej szkoły młodzież z partnerskiej szkoły w Hanowerze. Piastów odwiedziło 10 uczniów i dwoje opiekunów z Niemiec. Było to pierwsze tego typu spotkanie w historii szkoły i wszystko na to wskazuje, że będzie początkiem wieloletniej przyjaźni między Liceum a Szkołą w Hanowerze.

Pomysłodawcą projektu była dyrektor liceum pani Hanna Babikowska, a koordynatorem całego przedsięwzięcia pani Dorota Polit, nauczyciel języka niemieckiego.

Pierwsze kontakty ze szkołą partnerską w Niemczech miały miejsce już w sierpniu, dlatego też udało się zorganizować wymianę międzynarodową jeszcze w bieżącym roku szkolnym. Tematem przewodnim tegorocznego spotkania była „Podróż odkrywcza w poszukiwaniu różnic i podobieństw w krajach Polski i Niemiec”, a szczególnie możliwość swobodnej komunikacji w języku angielskim i niemieckim, co pozwoliło doskonalić umiejętności uczniów liceum w zakresie znajomości tych języków.

Przybyli z Niemiec uczniowie zostali zakwaterowani u rodzin uczniów liceum. Cały siedmiodniowy pobyt obfitował w bardzo intensywny program, co pozwoliło na pełną realizację celów powyższego projektu.

Wspólne zwiedzanie stolicy

Wspólną przygodę młodzież rozpoczęła spacerem po Warszawie: Warszawskiej Starówce i Placu Piłsudskiego, którego integralną częścią było uczestnictwo w zmianie warty przy Grobie Nieznanego Żołnierza oraz zwiedzanie Pałacu Kultury. Pierwsze chwile w naszej stolicy wywarły niesamowite wrażanie na gościach z Niemiec. Niezwykłe emocje wywołała na pewno wizyta na Niewidzialnej wystawie, gdzie w trakcie przechodzenia po zaciemnionych pokojach organizatorzy dostarczyli młodym ludziom wielu wrażeń. „Wędrówka” w całkowitej ciemności pozwoliła odkryć zupełnie inny świat, którego istnienia często nie zauważamy i nie jesteśmy świadomi.

Uczestnicy projektu mieli też możliwość poszerzyć swoją wiedzę na temat naszej odległej historii, którą poznawali odwiedzając Muzeum Żydów Polskich Polin w Warszawie, jak i czasów wojennych, w czym pomogła im wizyta w Muzeum Dulag 121 w Pruszkowie. Muzeum Polin jest nowoczesną instytucją kultury – muzeum historycznym. Jest też miejscem spotkań tych wszystkich, którzy pragną lepiej poznać przeszłość, którzy z historii chcą wyciągać wnioski, a przy tym zmierzyć się ze stereotypami i stawić czoła współczesnym zagrożeniom. Odwiedzając Muzeum Dulag 121 młodzież poznała relacje byłych więźniów oraz osób pomagających w obozie, przedstawiające ich osobiste losy, doświadczenia i emocje, wzbogacone o reprodukcje historycznych fotografii, listów, dokumentów, autentyczne pamiątki i przedmioty, związane z codziennym życiem w nieludzkich warunkach obozu. Misją Muzeum Dulag 121 jest pielęgnowanie pamięci, zbieranie informacji i popularyzowanie wiedzy o losach wypędzonych oraz ofiarności i poświęceniu tych, którzy udzielali im pomocy, a także dokumentowanie i popularyzacja historii Pruszkowa i okolic.

Po zaczerpnięciu wiedzy historycznej przyszedł czas na wydarzenia sportowe i naukowe. Uczniowie z Piastowa wraz ze swoimi gośćmi zwiedzili Stadion Narodowy, poznali historię jego budowy oraz większość miejsc użytkowych, w tym: lożę, stanowisko komentatorskie, salę kryształową i szatnie naszych najsłynniejszych piłkarzy. PGE Narodowy w Warszawie to miejsce najlepszych wydarzeń sportowych, rozrywkowych i biznesowych, miejsce organizacji największych wydarzeń w Polsce.

W Centrum Nauki Kopernik młodzież z entuzjazmem zgłębiała tajniki wiedzy z różnych dziedzin, a na zakończenie udała się do Planetarium Niebo Kopernika, gdzie obejrzała film w języku angielskim „Na skrzydłach marzeń”, przedstawiający historię wynalezienia pierwszego samolotu.

Wycieczka do Torunia

Uczestnicy wymiany pojechali również na wycieczkę do Torunia. Ważnym jej punktem było zwiedzanie przepięknej Starówki. Poznawaniu historii i zabytków tego pięknego miasta towarzyszyła niecodzienna lekcja historii. Młodzież obejrzała zbiory Fundacji Generał Elżbiety Zawackiej, Archiwum i Muzeum Pomorskie Armii Krajowej oraz Wojskowej Służby Polek. Pani Generał Elżbieta Zawacka była żołnierzem KG ZWZ-AK, powstańcem warszawskim, emisariuszką Komendanta Głównego ZWZ do Sztabu Naczelnego Wodza w Londynie, jedyną kobietą wśród 316. cichociemnych, więźniem okresu stalinowskiego, wybitnym andragogikiem, a przez wiele lat bardzo aktywnie działała społecznie. Uczestnicy wycieczki wzięli udział w szerokiej prezentacji sylwetki Elżbiety Zawackiej, której 18 listopada 2008 roku Rada Miejska w Piastowie przyznała tytuł Honorowy Obywatel Miasta Piastowa.

Szczególną okazją do integracji była wizyta w toruńskim Żywym Muzeum Piernika, które jest pierwszą tego typu interaktywną placówką w Europie, gdzie poznaje się tradycję wypieku toruńskiego piernika, historię miasta, średniowieczną kulturę i język w niezwykłej atmosferze i z humorem. Uczniów zaciekawiła stara polszczyzna i oryginalne stroje piekarzy. Za kunszt i fachowe wypieki wszyscy otrzymali oficjalny list mistrzowski z gratulacjami.

Zajęcia w liceum

Jedną z najważniejszych części wymiany było uczestniczenie we wspólnych zajęciach w piastowskim liceum. Niemieccy uczniowie brali udział m.in. w zajęciach języka angielskiego i matematyki dwujęzycznej, gdzie mieli możliwość porównana swojej edukacji z systemem edukacji w Polsce. Uczniowie piastowskiego LO od dwóch lat intensywnie współpracują z Politechniką Warszawską. W ramach tej współpracy uczestniczyli razem z gośćmi w anglojęzycznych seminariach z zakresu chemii medycznej na Wydziale Technologii Chemicznej Politechniki Warszawskiej.

Podczas wizyty niemieckich gości w Polsce były też chwile na rozrywkę i ostrą rywalizację sportową. Młodzi ludzie wybrali się razem do kręgielni, gdzie drużyny polsko- niemieckie wraz z opiekunami próbowały swoich sił w strącaniu kolejnych kręgli.

W ramach kolejnej lekcji historii uczestnicy projektu odwiedzili też Muzeum Pałac w Wilanowie, gdzie zobaczyli jego dekoracje i dzieła sztuki, ogrody i rzeźby w parku, a także liczne budowle i pomniki wznoszone tu od 1677 roku. Rezydencja zachowała ślady dawnych mieszkańców, ich zainteresowań i obyczajów, a także zgromadzoną przez nich kolekcję dzieł sztuki. Muzeum wilanowskie jest najstarszym polskim muzeum sztuki. Zostało założone w 1805 roku z inicjatywy ówczesnych właścicieli Aleksandry i Stanisława Kostki Potockich. Muzeum regularnie organizuje wystawy, prowadzi działalność naukową i dydaktyczną, jest też członkiem ARRE – Stowarzyszenia Europejskich Rezydencji Królewskich.

Pożegnanie

Po podsumowujących rozmowach na temat projektu przyszła pora na refleksje i próbę odpowiedzi na pytanie o najcenniejsze chwile z pobytu w Polsce. Okazało się, że największy zachwyt wśród naszych zachodnich gości budzi polska gościnność i życzliwość. Pożegnaniom towarzyszyły ogromne emocje i łzy. Młodzież z LO w Piastowie czeka teraz z niecierpliwością na wyjazd na początku marca do Hanoweru. Część uczniów planuje wcześniejsze wizyty u poznanych kolegów już podczas najbliższych ferii zimowych.

Dwujęzyczność w praktyce i sąsiedzka integracja

Jednym z celów realizowanej wymiany była integracja młodzieży z Polski i Niemiec. Nauczyciele z liceum w Piastowie chcieli, aby poprzez różnorodne projekty młodzi ludzie poznali się i doświadczyli życia codziennego w kraju sąsiada. LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. A. Mickiewicza realizuje tego typu projekty w celu wspierania dwujęzyczności wprowadzonej od ubiegłego roku w szkole. Wszystkie spotkania, wykłady, warsztaty, zajęcia w szkołach oraz praca przewodników odbywały się w języku angielskim. Szkoła rozpoczęła więc intensywną lekcję praktycznej nauki dwujęzyczności, która skutecznie doskonali umiejętności językowe, poszerza horyzonty i jednocześnie prowadzi skuteczne budowanie kompetencji społecznych. Takie przeżycia prowadzą często do przedłużenia znajomości po wspólnym projekcie – do prywatnych odwiedzin, korespondencji mailowej itp. – i o to właśnie chodzi!

MS 20/2017, 14 grudnnia 2017