DWUTYGODNIK dzielnicy URSUS, miasta PIASTÓW, miasta PRUSZKÓW, gminy MICHAŁOWICE, miasta i gminy OŻARÓW MAZOWIECKI

Licznik gości

  • Gości na stronie: 0
  • Odsłon łącznie: 0
facebook
Kolejne wydanie Nr 12(41)
28 czerwca 2018 

Piastów. Szkoła Podstawowa nr 4 zapoczątkowała działania w ramach Światowego Miesiąca Wiedzy na Temat Autyzmu 2018

Niebieski marsz solidarności

Kwiecień jest Światowym Miesiącem Wiedzy na Temat Autyzmu. 2 kwietnia wiele obiektów, m.in. Pałac Kultury i Nauki, zaświeciło się na niebiesko, żeby zwrócić uwagę i okazać wsparcie osobom ze spektrum autyzmu. W środę, 4 kwietnia, Szkoła Podstawowa nr 4 w Piastowie przy ul. Żbikowskiej pięknie włączyła się w tę wielką, ogólnoświatową akcję.

Z badań wynika, że obecnie spektrum autyzmu może występować nawet u jednej na 100 osób. Te statystyki  w zastraszającym tempie rosną z roku na rok. Organizacja Narodów Zjednoczonych oficjalnie uznała autyzm za jeden z największych problemów zdrowotnych świata obok raka, cukrzycy i AIDS. W 2011 roku Zgromadzenie Ogólne ONZ ustanowiło 2 kwietnia Światowym Dniem Wiedzy na Temat Autyzmu. Dzień ten rozpoczyna Światowy Miesiąc Wiedzy na Temat Autyzmu, który ma zwrócić uwagę społeczeństwa na problemy i potrzeby osób z autyzmem.

W środę przed południem wszyscy uczniowie z nauczycielami i dyrekcją wyszli ze szkoły przy ul. Żbikowskiej w wielkim, niebieskim marszu solidarności z osobami ze spektrum autyzmu. Ubrani na niebiesko, z niebieskimi balonikami w rękach byli bardzo widoczni maszerując po okolicznych osiedlach. – Tym przemarszem chcieliśmy zaakcentować, że nasza szkoła też dołącza się do tej, tak ważnej akcji – powiedział dyrektor SP nr 4, Stanisław Siekierko. Głównym organizatorem przedsięwzięcia była szkolna psycholog – Małgorzata Anna Gruszka, pracująca w tej szkole od czterech lat. Pani psycholog odbyła dwuletni staż w fundacji Synapsis, zajmującej się diagnozowaniem i terapią dzieci z autyzmem. Od początku swojej pracy stara się poszerzać świadomość na temat autyzmu w środowisku szkolnym. Po pierwszych zajęciach 4 lata temu okazało się, że wiedza na ten temat zarówno wśród dzieci jak i kadry pedagogicznej była bardzo niewielka.

Zapytałem Panią Gruszkę, jak sytuacja wygląda teraz?

Miło mi jest obserwować, że wiedza naszych uczniów z biegiem czasu bardzo się poszerza. W tym roku dni wiedzy o autyzmie obchodziliśmy bardzo uroczyście, ale pracujemy systematycznie już 4 lata. W szkole są uczniowie z autyzmem, z zespołem Aspergera (oczywiście objęci opieką psychologiczną), i tym bardziej ważne jest poszerzanie świadomości zarówno uczniów jak i nauczycieli. Dzisiaj dzieci obejrzały w szkole film o dziewczynce z autyzmem pt. „Maria i ja”, na podstawie książki pod tym samym tytułem, napisanej przez ojca tej dziewczynki. Po obejrzeniu filmu przeprowadziłam dla wszystkich dzieci pogadankę. Dzieci miały możliwość zabrać głos, powiedzieć, co zapamiętały. Zorganizowaliśmy konkurs. Dzieci odpowiadały na pytania, związane z filmem. Dostały też pracę domową – podzielenie się zdobytą dzisiaj wiedzą ze swoimi rodzicami. Obecnie nasi uczniowie wiedzą, co sprawia trudności osobom z autyzmem, jakie mają problemy. Jest to niepełnosprawność, z którą dzieci i osoby z autyzmem muszą żyć przez całe życie. Im większa jest wiedza i świadomość społeczna, tym łatwiej będzie osobom ze spektrum autyzmu znaleźć się w otaczającym ich świecie. Człowiek łatwiej zapamiętuje obrazy, dlatego zabiegałam o to, żebyśmy mogli odbyć marsz z balonami, odśpiewać piosenkę „Wielka siła” i puścić na zakończenie balony w niebo. 500 balonów przekazała nam nieodpłatnie firma Godman. Ja dokupiłam pozostałe.

Niebieskie ubrania, niebieskie baloniki, niebieskie oświetlenie budynków. Dlaczego ten jeden kolor?

Kolor niebieski to od dawna kolor solidarności z osobami z autyzmem. Okazuje się obecnie, że osoby z autyzmem, chociaż zamykają się w swoim świecie, również są kolorowe. Nie ma dwóch takich samych osób ze spektrum autyzmu. Na jednym krańcu autyzmu są osoby, które nawet nie potrafią mówić, mają problem z komunikacją, natomiast na drugim osoby z zespołem Aspergera, których poziom inteligencji jest znacznie powyżej przeciętnej, ale niezmiennie pozostają trudności w relacjach społecznych, w nawiązywaniu kontaktów, w rozumieniu emocji innych osób.

Jaki przekaz dostają od Pani najmłodsze dzieci?

Że autyzm to nie choroba, że nie można tego wyleczyć i nie można się zarazić. Że nie trzeba się śmiać z kogoś, kto nie potrafi zawiązać sznurowadeł. Problemem osób z autyzmem jest to, że nie rozumieją np. metafor, przenośni. Podam przykład: kiedy mama życzy przed klasówką połamania pióra – dziecko wie, że jest to przenośnia, a życzenia są pozytywne, a uczeń z autyzmem będzie się bał, że mu się to pióro naprawdę złamie.

14 kwietnia w piastowskim MOK-u odbędzie się kolejna akcja „Otwórz się na autyzm w Piastowie”, mająca na celu propagowanie wiedzy o autyzmie. Zaplanowana jest gra miejska, projekcja filmu pełnometrażowego, warsztaty, a na dodatek – fotobudka. Oczywiście na wszystkie wydarzenia wstęp wolny.
Szczegóły na stronie http://www.piastow.pl/kalendarium/otworz-sie-na-autyzm-w-piastowie#cnt


Tekst i zdjęcia Jacek Sulewski

MS 7/2018, 12 kwietnia 2018